Czy sól jest dla Ciebie szkodliwa? Oto zaskakująca prawda.


Popularne cateringi dietetyczne

DietBox 74 opinie zadowolonych klientów Zamów dietę
Cuisinable 14 opinii zadowolonych klientów Zamów dietę
Przełom w odżywianiu 143 opinie zadowolonych klientów Zamów dietę

Czy sól jest dla ciebie szkodliwa - czy dobra? Przekrocz szum informacyjny i dowiedz się, co TY powinieneś zrobić z solą, aby Twoja rodzina była zdrowa.

Kiedy ktoś dowiaduje się, że jestem zarejestrowanym dietetykiem, prawdopodobnie robi jedną z dwóch rzeczy (a czasem obie): Osłaniają swój talerz lub koszyk z zakupami przed moimi oczami, zakładając, że ich oceniam (nie oceniam). Albo skarżą się na mnie o szalony charakter wiadomości żywieniowych.

Rozumiem to. Wydaje się, że nagłówki gazet krzyczą "Tłuszcz jest wrogiem!" jednego dnia, a następnego "Jedz więcej masła!". Jest to mylące, kiedy próbujesz nadążyć za najnowszymi radami - i frustrujące, kiedy chcesz tylko poznać sedno sprawy, aby móc karmić swoją rodzinę zdrową dietą.

Postanowiłem więc zająć się niektórymi z tych tematów w nowej serii blogów zatytułowanej Odżywcze klapki

na oczach. Dam ci niskie dno na to, co spowodowało zamieszanie, co wiemy teraz, i co należy zrobić, pomimo wszystkich klapek na oczach.

Pierwszym tematem w tej serii jest SÓL.

Czy sól jest dla Ciebie szkodliwa? Historia

Jedzenie zbyt dużej ilości soli od dawna uważane jest za niebezpieczne, ponieważ nadmiar sodu (składnika soli) może podnieść ciśnienie krwi, co z kolei może zwiększyć ryzyko zawału serca i udaru mózgu. Dzieje się tak, ponieważ sód może sprawić, że nerki zatrzymają dodatkową ilość wody, zwiększając objętość krwi i utrudniając sercu pompowanie krwi w organizmie. Około jeden na trzech Amerykanów ma wysokie ciśnienie krwi, znane również jako nadciśnienie.

Najnowsze wytyczne dietetyczne dla Amerykanów zalecają, aby każdy spożywał mniej niż 2300 miligramów (mg) sodu dziennie, co odpowiada mniej więcej ilości zawartej w jednej łyżeczce soli. American Heart Association zaleca jeszcze niższe spożycie sodu do 1,500 mg. Większość amerykańskich dorosłych dostaje średnio 3,400 mg dziennie, a dzieci przyjmują obecnie około 3,100 mg dziennie.

Czy sól jest dla Ciebie szkodliwa? Najnowsze informacje

Najnowsze badania sugerują, że ograniczenie soli może nie być pomocne, a nawet zdrowe. W jednym z przeglądów badań stwierdzono, że nie ma wystarczających dowodów na to, że ograniczanie soli faktycznie skutkuje mniejszą liczbą zawałów serca lub udarów mózgu. A duża analiza danych od ponad 100.000 osób opublikowana w The Lancet wykazała, że osoby z najniższym spożyciem sodu (mniej niż 3.000 mg dziennie) miały więcej chorób sercowo-naczyniowych i związanych z nimi zgonów niż osoby z umiarkowanym spożyciem sodu (pomiędzy 4.000-5.000 mg dziennie). Doprowadziło to do nagłówków takich jak "Sól, źle cię oceniliśmy" i "Podaj sól, proszę. To jest dobre dla ciebie."

American Heart Association twierdzi, że dane wykorzystane w tych badaniach są błędne i wzywa ludzi do utrzymania kursu na zmniejszenie soli.

Mylące, prawda?

Może ci się również spodobać: Prawda o cukrze

CO POWINIENEŚ ZROBIĆ Z SOLĄ

W miarę jak badania (i nagłówki gazet) przesuwają się w tę i z powrotem, istnieje kilka kroków, które możesz podjąć już teraz, aby upewnić się, że mądrze podchodzisz do kwestii soli:

Nie postrzegaj soli jako wroga.

Sól jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu i potrzebujesz jej w swojej diecie. W rzeczywistości, zbyt niska zawartość soli może spowodować, że poczujesz się zmęczony i słaby, zwłaszcza jeśli dużo ćwiczysz. Dążenie do diety bezsolnej lub bezsodowej nie jest ani realistyczne, ani zdrowe.

Jedz mniej hiperprzetworzonej żywności.

Ponad 75% sodu spożywanego przez ludzi pochodzi z żywności pakowanej i restauracyjnej, z których wiele jest niezdrowych pod innymi względami. Należy jednak pamiętać, że sporadyczne spożycie słonej zupy w puszce lub wysokosodowego mrożonego posiłku nie stanowi większego problemu, jeśli nasza dieta składa się głównie z pełnowartościowych produktów.

Używaj soli, aby zdrowe jedzenie smakowało jeszcze lepiej

. Tylko 10 procent spożywanego przez nas sodu pochodzi z solniczki podczas gotowania lub jedzenia. Dodawanie soli do już pożywnych potraw, takich jak pieczone warzywa, jest dobrym rozwiązaniem, jeśli oznacza, że są one smaczniejsze i bardziej kuszące dla wszystkich. Uważaj na szum wokół soli designerskiej. Dużo się mówi o tym, że niektóre odmiany soli, takie jak różowa himalajska, są zdrowsze lub dostarczają więcej składników odżywczych niż zwykła sól. To dobrze, że używasz różnych rodzajów soli, aby nadać potrawom różne smaki. Ale rzeczywistość jest taka, że nie spożywamy soli w ilościach, które sprawiają, że te składniki odżywcze mają znaczenie. Używaj więc tego, co lubisz i na co Cię stać.

Dowiedz się, czy jesteś "słonym łakomczuchem".

Jeśli Ty (lub Twoje dzieci) jesteście bardzo aktywni, możecie tracić sól przez pot, co sprawia, że jeszcze ważniejsze jest, aby dostarczać jej odpowiednią ilość. Aby dowiedzieć się, czy jesteś "słonym swetrem", pozwól swoim przepoconym ubraniom treningowym wyschnąć, a następnie poszukaj białego osadu. Jeśli go zauważysz, upewnij się, że Twoja potreningowa przekąska lub posiłek zawiera sód, np. pełnoziarniste krakersy czy masło orzechowe.

Regularnie badaj swoje ciśnienie krwi

, przynajmniej raz na dwa lata (częściej, jeśli zdiagnozowano u ciebie stan przednadciśnieniowy lub nadciśnienie). Pamiętaj, że nawet jeśli jesteś aktywny i stosujesz zdrową dietę, możesz być podatny na nadciśnienie, jeśli choroba ta występuje w twojej rodzinie. Należy pamiętać, że niektórzy ludzie są "wrażliwi na sól", co oznacza, że ich ciśnienie krwi reaguje w większym stopniu na sód. Osoby powyżej 50 roku życia, czarnoskóre lub z nadwagą są bardziej podatne na działanie soli.

Jedz dużo owoców i warzyw

. Są one bogate w potas, minerał, który może przeciwdziałać negatywnemu wpływowi sodu i rozluźnić naczynia krwionośne. Potas można znaleźć w takich produktach jak słodkie ziemniaki, banany, awokado i pomarańcze, a także w takich produktach jak soczewica, jogurt i edamame.

Przeczytaj inne posty z tej serii:

  • Czy olej kokosowy jest dla Ciebie dobry?
  • Czy pełnotłuste mleko jest zdrowe?
Czy sól jest dla Ciebie zła - czy dobra? Oto co powinieneś wiedzieć

Click To Tweet


Popularne diety pudełkowe

Standard Jest to dieta pudełkowa dla wszystkich tych, którzy pragną się smacznie i zdrowo odżywiać i nie mają potrzeby wnikliwego liczenia kalorii. Zamów dietę
Odchudzająca Jest to typowa, deficytowa pudełkowa dieta redukcyjna, której celem jest zgubienie zbędnych kilogramów oraz zmniejszenie obwodów w kluczowych miejscach ciała w krótkim czasie. Zamów dietę
Sport Dieta pudełkowa dla sportowców to w pełni zbilansowany zestaw 5 lub 6 posiłków, uwzględniający zwiększone zapotrzebowanie na pełnowartościowe białko oraz węglowodany złożone. Zamów dietę
Wegetariańska Jest to dieta pudełkowa dla wszystkich tych, którzy pragną się smacznie i zdrowo odżywiać i nie mają potrzeby wnikliwego liczenia kalorii. Zamów dietę
Bezglutenowa Jest to specjalna dieta lecznicza dla osób cierpiących na choroby i dolegliwości glutenozależne, tj. celiakia, alergia, bądź nietolerancja na gluten. Zamów dietę
Bez laktory Jest formą leczenia dla osób, których organizm nie trawi zawartego w mleku cukru, czyli laktozy. Zamów dietę

Autor