Dieta ketogeniczna – na czym polega?


Popularne cateringi dietetyczne

DietBox 74 opinie zadowolonych klientów Zamów dietę
Cuisinable 14 opinii zadowolonych klientów Zamów dietę
Przełom w odżywianiu 143 opinie zadowolonych klientów Zamów dietę

Klasyczna dieta ketogeniczna to dieta składająca się głównie z tłuszczu (80-90%), a reszta wypełniona jest białkiem (8% -15%) i minimalnie węglowodanami (2% -5%). Celem jest naśladowanie stanu organizmu podczas postu bez zmniejszania jego zdolności do wzrostu.

Jak to działa?

Przy założeniu, że ograniczasz ilość węglowodanów i białka, energia potrzebna organizmowi pochodzi z metabolizmu tkanki tłuszczowej lub tego, co jest spożywane. W związku ze spadkiem poziomu glukozy, ciała ketonowe pochodzące z tłuszczu zaczynają przejmować rolę głównego źródła energii organizmu. Oznacza to, że rozwija się stan metaboliczny znany jako ketoza. Oprócz klasycznej diety ketogenicznej istnieją trzy typowe opcje tej diety:

• diety o średniej długości łańcucha trój glicerydów

• zmodyfikowana dieta Atkinsa

• leczenie o niskim indeksie glikemicznym.

Jednak niewłaściwie zaprojektowana dieta ketonowa niesie ze sobą ryzyko, które obejmuje niedobory żywieniowe, hipowolemię, hipokaliemię, kamienie nerkowe i dnę. Jednak przy odpowiedniej diecie ketogenicznej ryzyko to jest zminimalizowane.

Funkcje menu diety ketonowej

Dieta ketonowa ma długą listę produktów, które należy ograniczyć lub których należy unikać, w tym:

• Ziarna i produkty zbożowe (ryż, pszenica, żyto, owies, jęczmień, makaron, owsianka, pizza)

• Rośliny strączkowe i fasola

• Warzywa skrobiowe i korzeniowe (groszek, kukurydza, ziemniaki, bataty)

• Owoce o wysokiej zawartości węglowodanów suszone owoce (banany, jabłka, pomarańcze)

• Niskotłuszczowe produkty mleczne

• Rafinowane tłuszcze i oleje; olej roślinny

• Cukier

• Alkohol

Jeśli chodzi o to, co jeść, dieta ketogeniczna oferuje wiele opcji, w tym wołowinę, wieprzowinę, drób, ryby, jajka, sery, awokado, oliwę z oliwek i olej kokosowy. W skład menu wchodzą również różnorodne warzywa, takie jak sałata, fasolka szparagowa, kapusta i brokuły. Chociaż te diety są bardzo restrykcyjne, ich wysokie spożycie tłuszczu może również sprawić, że będą „soczyste i przyjemne”, zwłaszcza że zwykle nie są one ograniczone kaloriami, jak wiele innych diet.

Jak działa dieta ketogeniczna?

Według dietetyków chodzi o niskie spożycie węglowodanów. Są głównym źródłem energii w organizmie, a gdy ich poziom w organizmie spada, rozpoczyna się aktywna obróbka tłuszczów. Rozkłada się na ketony, które są produktem ubocznym metabolizmu tłuszczów. Następnie nasz organizm wykorzystuje ketony jako paliwo do pracy. Jeśli możesz żyć bez cukru, mąki, ziemniaków to dieta ketogeniczna jest dla ciebie. Dieta o niskiej zawartości węglowodanów jest korzystna dla utraty wagi i zmniejsza ryzyko chorób serca i cukrzycy. Uważa się również, że dieta ketogeniczna zapobiega rozwijaniu się chorób nowotworowych - wynika to z faktu, że komórki rakowe potrzebują węglowodanów. Ma zastosowanie w przypadku pacjentów z zaburzeniami neurologicznymi (od uporczywych bólów głowy po poważniejsze schorzenia, takie jak choroba Parkinsona i choroba Alzheimera).

Wady

Chociaż dieta ketogeniczna wydaje się bardzo korzystna i skuteczna, wymaga od nas pewnych ograniczeń. Poza tym dość trudno jest nie jeść węglowodanów, a spożywanie pokarmów bogatych w tłuszcz nie jest zbyt dobre dla wątroby. Ponadto dietetycy twierdzą, że ograniczenie węglowodanów w diecie człowieka negatywnie wpływa na jego zdolności fizyczne i psychiczne.

Co możesz zjeść?

Powstaje pytanie: jakie produkty znajdują się na liście dozwolonych w systemie żywienia ketogenicznego? Najczęściej jest to:

• wołowina; cielęcina,

• mięso drobiowe;

• wieprzowina;

• śledź, łosoś, łosoś, makrela;

• wszystkie owoce morza;

• jajka (kurze i przepiórki);

• orzechy;

• mleko odtłuszczone;

• sfermentowane produkty mleczne bez dodatku barwników, substancji słodzących i aromatów;

• ograniczona ilość warzyw o niskiej zawartości skrobi, sałaty i niesłodzonych owoców (kwaśne jabłka, pomarańcze, grejpfruty).


Popularne diety pudełkowe

Standard Jest to dieta pudełkowa dla wszystkich tych, którzy pragną się smacznie i zdrowo odżywiać i nie mają potrzeby wnikliwego liczenia kalorii. Zamów dietę
Odchudzająca Jest to typowa, deficytowa pudełkowa dieta redukcyjna, której celem jest zgubienie zbędnych kilogramów oraz zmniejszenie obwodów w kluczowych miejscach ciała w krótkim czasie. Zamów dietę
Sport Dieta pudełkowa dla sportowców to w pełni zbilansowany zestaw 5 lub 6 posiłków, uwzględniający zwiększone zapotrzebowanie na pełnowartościowe białko oraz węglowodany złożone. Zamów dietę
Wegetariańska Jest to dieta pudełkowa dla wszystkich tych, którzy pragną się smacznie i zdrowo odżywiać i nie mają potrzeby wnikliwego liczenia kalorii. Zamów dietę
Bezglutenowa Jest to specjalna dieta lecznicza dla osób cierpiących na choroby i dolegliwości glutenozależne, tj. celiakia, alergia, bądź nietolerancja na gluten. Zamów dietę
Bez laktory Jest formą leczenia dla osób, których organizm nie trawi zawartego w mleku cukru, czyli laktozy. Zamów dietę

Autor