Jaja: Mity i prawdy, które musisz znać


Popularne cateringi dietetyczne

DietBox 74 opinie zadowolonych klientów Zamów dietę
Cuisinable 14 opinii zadowolonych klientów Zamów dietę
Przełom w odżywianiu 143 opinie zadowolonych klientów Zamów dietę

Czy jajka są zdrowe? Czy brązowe jajka są lepsze od białych? Oto fakty!

Jajka są u nas na porządku dziennym. Każdego tygodnia zjadamy tuzin lub dwa jaj podczas pieczenia, śniadania, lunchu, obiadu i oczywiście kolacji (śniadanie na kolację). Są one naprawdę niedrogim źródłem wysokiej jakości białka, nawet jeśli kupujesz organiczne. Czasami dostaję pytania na temat jajek i czytam błędne informacje na ich temat w Internecie - chciałam być pewna, że macie fakty, abyście mogli dokonać najlepszego wyboru dla swojej rodziny.

Mit #1: Brązowe jajka są lepsze niż białe.

Fakty: Mogą one w jakiś sposób wydawać się bardziej "naturalne" z powodu brązowego odcienia, ale brązowe jaja po prostu pochodzą od innej rasy kur niż jaja białe

. Choć nie dotyczy to wszystkich ras, kury o białych piórach i płatkach uszu mają tendencję do znoszenia białych jaj, podczas gdy kury o czerwonawo-brązowych piórach i płatkach uszu znoszą brązowe jaja.

Brązowe jaja nie są jakoś bardziej zdrowe, nie ma też znaczących różnic odżywczych pomiędzy brązowymi i białymi jajami. Jedno duże jajko ma około 70 kalorii, 6 gramów białka, oraz wiele witamin i minerałów.

Mit #2: Białka jajek są zdrowsze niż żółtka.

Fakty: Białka jajek są pełne białka. Ale większość składników odżywczych (i prawie połowa białka) znajduje się w żółtku

. Żółtko zawiera witaminę D (jaja są jednym z jedynych pokarmów, które naturalnie zawierają witaminę D), cholinę (składnik odżywczy, który jest szczególnie ważny podczas ciąży, ale którego większość ludzi nie otrzymuje w wystarczającej ilości) i przeciwutleniacze, takie jak luteina (która jest dobra dla zdrowia oczu).
You might also like: Czym jest wołowina karmiona trawą?

Mit #3: "Wolne od klatek" oznacza, że kury szczęśliwie wędrowały na zewnątrz.

Kiedy jaja są oznaczone jako "Wolne od Klatek", oznacza to po prostu, że kury nie były trzymane w pomieszczeniach (klatkach), ale nadal są trzymane w pomieszczeniach zamkniętych. Jaja "Wolny Wybieg" pochodzą od kur, które mają dostęp do środowiska zewnętrznego - ale nie oznacza to, że rzeczywiście wyszły

na zewnątrz (lub że środowisko zewnętrzne było czymś więcej niż betonową płytą). Chociaż nie ma jeszcze standardowej definicji, stwierdzenie "Pasture Raised" wskazuje na to, że kury wędrowały i żerowały na zewnątrz przez część czasu. Co do "Certyfikowanych Organicznych" jaj, są one znoszone przez kury, które mają dostęp do środowiska zewnętrznego i jedzą całkowicie organiczną paszę, która była uprawiana bez większości syntetycznych pestycydów, herbicydów lub nawozów.

Mit #4: Jaja od kur "karmionych wegetariańsko" są lepsze.

Fakty: Kury są zazwyczaj karmione dietą opartą na ziarnach kukurydzy i mączce sojowej. "Dieta wegetariańska" oznacza, że kury jadły tylko te ziarna (i że pasza nie zawierała żadnych produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego). Ale oznacza to również, że kury nie były na zewnątrz dziobiąc w poszukiwaniu innych źródeł pożywienia, takich jak owady

. Jeśli więc szukasz jaj od kur, które żerowały na wolnym powietrzu, "Vegetarian Fed" nie jest właściwym wyborem.

Mit #5: Powinieneś szukać napisu "bez hormonów" na kartonach.

Fakty: "Bez hormonów" lub jakaś odmiana twierdzenia "Kury hodowane bez dodatku hormonów" są bez znaczenia dla jaj. Zgodnie z prawem, drób nie może

otrzymywać hormonów, więc to stwierdzenie na kartonach jest tylko marketingiem. Jaja: Mity i prawdy, które musisz znać

Click To Tweet

Mit #6: Powinieneś wyrzucić jajka, gdy osiągną datę wytłoczoną na kartonie.

Fakty: Nie martw się, jeśli minęła już data przydatności do spożycia podana na kartonie. Jajka można przechowywać do trzech tygodni po tej dacie.

Mit #7: Jaja kupione w sklepie mogą być pozostawione bez lodówki, tak jak to się robi w Wielkiej Brytanii.

Fakty: Jaja kupione w USA powinny być przechowywane w lodówce. Jaja mają naturalną powłokę ochronną na skorupce, która zabezpiecza je przed wnikaniem bakterii, ale ta powłoka jest usuwana, gdy jaja są myte i dezynfekowane podczas przetwarzania.

Jeśli jajka są kupowane na zimno w dziale chłodniczym sklepu, a następnie przechowywane w temperaturze pokojowej w domu, jajka będą się "pocić", co może umożliwić bakteriom przedostanie się przez skorupkę. W Wielkiej Brytanii jaj nie myje się w ten sposób, więc jaja zachowują ochronną powłokę i nie muszą być przechowywane w lodówce (dlatego na tamtejszych rynkach można je kupić prosto z półki). Jajka od kur przydomowych i z niektórych małych gospodarstw również mają tę ochronną powłokę, o ile nie są myte. Należy jednak pamiętać, że w lodówce jajka dłużej zachowają świeżość.

Mit #8: Jajka są złe dla Twojego poziomu cholesterolu.

Fakty: Według American Heart Association, pokarmy takie jak jajka, które są bogate w cholesterol, ale o niskiej zawartości tłuszczów nasyconych, nie mają dużego wpływu na poziom cholesterolu. A najnowsze wytyczne dietetyczne dla Amerykanów

wymieniają jajka jako część zdrowego wzorca żywieniowego. Czy brązowe jajka są zdrowsze od białych? Jajka - fakty, które musisz znać

Click To Tweet

Źródła:

  • Centrum Żywienia Jaj
  • Departament Rolnictwa Stanów Zjednoczonych
  • American Egg Board (Amerykańska Rada ds. Jaj)
  • Centrum Bezpieczeństwa Jaj
  • Amerykańskie Stowarzyszenie Serca
  • Wytyczne dietetyczne dla Amerykanów


Popularne diety pudełkowe

Standard Jest to dieta pudełkowa dla wszystkich tych, którzy pragną się smacznie i zdrowo odżywiać i nie mają potrzeby wnikliwego liczenia kalorii. Zamów dietę
Odchudzająca Jest to typowa, deficytowa pudełkowa dieta redukcyjna, której celem jest zgubienie zbędnych kilogramów oraz zmniejszenie obwodów w kluczowych miejscach ciała w krótkim czasie. Zamów dietę
Sport Dieta pudełkowa dla sportowców to w pełni zbilansowany zestaw 5 lub 6 posiłków, uwzględniający zwiększone zapotrzebowanie na pełnowartościowe białko oraz węglowodany złożone. Zamów dietę
Wegetariańska Jest to dieta pudełkowa dla wszystkich tych, którzy pragną się smacznie i zdrowo odżywiać i nie mają potrzeby wnikliwego liczenia kalorii. Zamów dietę
Bezglutenowa Jest to specjalna dieta lecznicza dla osób cierpiących na choroby i dolegliwości glutenozależne, tj. celiakia, alergia, bądź nietolerancja na gluten. Zamów dietę
Bez laktory Jest formą leczenia dla osób, których organizm nie trawi zawartego w mleku cukru, czyli laktozy. Zamów dietę

Autor